loading...
الهم عجل لولیک الفرج
پيام مدير

با سلام خدمت بازديد كنندگان عزيز
اين وبگاه با مرور گر كروم بهتر لود مي شود
ودر ديگر مرور گرها كمي مشكل دارد.

صفحه های من و دوستان من


                                              صفحه اصلی من


                                                  امام حسین


                                              سایت امام حسین


                                         پایگاه اطلاع رسانی حوزه



                                                   حجاب


       آيا جهان خالقي دارد ؟       سخن بزرگان       هنجار           سوالات شرعی

       کلوپ سایتهای اجتماعی    عوامل مخرب     اهمیت معاد       رکوردهای گینس

       چت روم ایرانیان            معراج رسول     مذهبی یاش     دانلودنرم افزارافرا

       تحریری آسان با             طلا آنلاین         جمعه سبز         آمارجهانی

      کنفرانسهای جهانی           ضرب المثل      شیعه یعنی          pcوmobil

                                                       بقا      

                                                     معاد

                                                    مخفف

                                            معرف سایتهای عالی


                                       پاسخگویی به شبهات مذهب


                                            آپالود سنتر نامحدود


                                       سايتي براي هر چي بخواي


                                                شاهوار نت


                                 ثانیه ثانیه جهان را دنبال کنید



                                  هفته نامه سلامت


                                             okتویتر ایرانیok


                                      تقليد درست است يا نه


                                                              چه نژادي برتر است؟ با دليل!


                  ژورنال علمی ایران                 

ابوالفضل-ت-ک بازدید : 109 یکشنبه 17 دی 1391 نظرات (0)

 

1 .از آن حضرت سؤال شد : زهد چيست ؟ فرمود : رغبت به تقوي و بي رغبتي به دنيا

تحف العقول ، ص (227 )

 

2 .از آن حضرت سؤال شد : مروت چيست ؟ فرمود : حفظ دين ، عزت نفس ، نرمش ، 

احسان ، پرداخت حقوق و اظهار دوستي نسبت به مردم .

تحف العقول ، ص (227 )

 

3 .از آن حضرت سؤال شد : کرم چيست ؟ فرمود : بخشش پيش از خواهش و اطعام در 

قحطي .

تحف العقول ، ص (227 )

 

4 .از آن حضرت سؤال شد بخل چيست ؟ فرمود : آنچه در کف داري شرف بداني ، و آنچه 

انفاق کني تلف شماري .

تحف العقول ، ص (227 )

 

5 .از آن حضرت سؤال شد : بي نيازي چيست ؟ فرمود : رضايت نفس به آنچه برايش

قسمت شده ، هر چند کم باشد .

تحف العقول ، ص (228 )

 

6 .از آن حضرت سؤال شد : فقر چيست ؟ فرمود : حرص به هر چيز .

تحف العقول ، ص (228 )

 

7 .از آن حضرت سؤال شد : شرف چيست ؟ فرمود : موافقت با دوستان و حفظ

همسايگان .

تحف العقول ، ص (228 (

 

8 .از آن حضرت سؤال شد : پستي  و ناکسي چيست ؟ فرمود : به خود رسيدن و بي اعتنايي

به همسر .

تحف العقول ، ص (228 )

 

9 .پناهنده به خدا آسوده و محفوخ است ، و دشمنش ترسان و بي ياور

تحف العقول ، ص (229 )

 

10.از خدا بر حذر باشيد با زيادي ياد او ، و از خدا بترسيد به وسيله تقوي ،

و به خدا نزديک شويد با طاعت ، به درستي که او نزديک است و پاسخگو .

تحف العقول ، ص (229 )

 

11.بزرگي کساني که عظمت خدا را دانستند اين است که تواضع کنند ، و عزت آنها که 

جلال خدا را شناختند اين است که برايش زبوني کنند ، و سلامت آنها که دانستند

خدا چه قدرتي دارد اين است که به او تسليم شوند .

تحف العقول ، ص (229 )

 

12.بدانيد که خدا شما را بيهوده نيافريده و سر خود رها نکرده ، مدت عمر شما را

معين کرده ، و روزي  شما را ميانتان قسمت کرده ، تا هر خردمندي اندازه خود را

بداند و بفهمد که هر چه برايش مقدر است به او مي رسد ، و هر چه از او نيست

به او نخواهد رسيد ، خدا خرج دنياي شما را کفايت کرده و شما را براي پرستش

فراغت بخشيده و به شکرگزاري تشويق کرده ، و ذکر و نماز را بر شما واجب کرده

و تقوي را به شما سفارش کرده ، و آن را نهايت رضايت مندي خود مقرر ساخته .

تحف العقول ، ص (234 )

 

13.اي بندگان خدا ، از خدا بپرهيزيد ، و بدانيد که هر کس از خدا بپرهيزد ، خداوند

او را به خوبي از فتنه ها و آزمايشها برآورد و در کارش موفق سازد و راه حق را

برايش آماده کند .

تحف العقول ، ص (234 )

 

14.هيچ مردمي  با هم مشورت نکند مگر اينکه به درستي هدايت شوند .

تحف العقول ، ص (236 )

 

15.پستي و ناکسي اين است که شکر نعمت نکني .

تحف العقول ، ص (236 )

 

16.در طلب مانند شخص پيروز مکوش ، و مانند کسي که تسليم شده به قدر اعتماد نکن

چون به دنبال کسب و روزي رفتن سنت است ، و ميانه روي در طلب روزي از عفت

است ، و عفت مانع روزي نيست ، و حرص موجب زيادي رزق نيست . به درستي که

روزي قسمت شده و حرص زدن ، موجب گناه مي شود .

تحف العقول ، ص (236 )

 

17.انسان تا وعده نداده ، آزاد است . اما وقتي وعده مي دهد زير بار مسؤوليت

مي رود ، و تا به وعده اش عمل نکند رها نخواهد شد .

بحار الانوار ، ج 78، ص (113 )

 

18.آن کس که بر حسن اختيار خداوند توکل و اعتماد کند ( و به قضا و قدر الهي خوشنود

باشد ) آرزو نمي کند در غير حالي باشد که خداوند برايش اختيار کرده است .

تحف العقول ، ص (236 )

 

19.خيري که هيچ شري  در آن نيست ، شکر بر نعمت و صبر بر مصيبت و ناگوار است .

تحف العقول ، ص (237 )

 

20.آن حضرت - عليه السلام - به مردي که از بيماري شفا يافته بود ، فرمود :

خدا يادت کرد پس يادش کن ، و از تو گذشت پس شکرش کن .

تحف العقول ، ص (237 )

 

21.هر کس که پيوسته به مسجد رود يکي از اين هشت فايده نصيبش شود : آيه محکمه

دست يابي به برادري  سودمند ، دانشي تازه ، رحمتي مورد انتظار ، سخني که او را

به راه راست کشد يا او را از هلاکت برهاند ، ترک گناهان از شرم مردم و ترس

از خدا .

تحف العقول ، ص (238 )

 

22.به درستي که پر ديدترين ديده ها آن است که در خير نفوذ کند ، و شنواترين گوشها

آن است که تذکري را بشنود و از آن سود برد ، سالمترين دلها آن است که از شبه ها

پاک باشد .

تحف العقول ، ص (238 )

 

23.مردي به امام حسن - عليه السلام - عرض کرد : دختري دارم ، به نظر شما با

چه کسي وصلت کنم . فرمود : با کسي که متقي و باايمان باشد . چون اگر او

را دوست بدارد ، مورد احترامش قرار مي دهد ، و اگر از او نفرت داشته

باشد ، به او ظلم نمي کند .

مستظرف ، ج 2 ، ص (218 )

 

24.به درستي که نعمت دنيا پايدار نيست ، نه از آسيبش آسودگي هست ، و نه از

بديهايش جلوگيري  ، فريبي است حايل سعادت ، و تکيه گاهي است خميده .

تحف العقول ، ص (239 )

 

25.اي بندگان خدا از عبرتها پند گيريد ، و از اثر گذشتگان متوجه شويد ، و

به وسيله نعمتها از نافرماني خدا باز ايستيد ، و از پندها سود بريد .

تحف العقول ، ص (239 )

 

26.به درستي که خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقه خلق خود ساخته تا به وسيله

طاعتش به رضاي او سبقت گيرند .

تحف العقول ، ص (239 )

 

27.به خدا سوگند اگر پرده برگيرند ، معلوم مي شود که نيکوکار مشغول کار نيک خود

است و بدکار گرفتار بدکرداري خود .

تحف العقول ، ص (240 )

 

28.اي پسرم با هيچکس برادري  مکن تا بداني کجا مي رود و از کجا مي آيد و چه ريشه اي

دارد ، پس چون خوب از حالش آگاه شدي و معاشرتش را پسنديدي با او برادري کن

به شرطگذشت از لغزش و کمک در تنگي .

تحف العقول ، ص (236 )

 

29.از آن حضرت سؤال شد : ترس چيست ؟ فرمود : دليري بر دوست و گريز از دشمن .

تحف العقول ، ص (227 )

 

30.ننگ کشيدن آسانتر از دوزخ رفتن است .

تحف العقول ، ص (237 )

 

31.سفاهت ، به پستي گراييدن و با گمراهان نشستن است .

بحار الانوار ، ج 78، ص (115 )

 

32.آن حضرت در وصف برادر ( دوست ) نيکوکارش فرمود : از همه مردم در چشم من

بزرگتر بود و سر بزرگواري  او در نظر من کوچکي دنيا در چشم او بود ، جهل و ناداني 

بر او تسلط نداشت ، اقدام نمي کرد مگر بعد از اطمينان به سودمند بودن آن . نه

شکايتي داشت و نه خشم و دلتنگي . بيشتر عمرش خاموش بود ، و چون لب به سخن

مي گشود بر همه گوينده ها چيره بود ، ضعيف و ناتوان مي نمود ، اما هنگام نبرد

شيري درنده بود . چون با دانشمندان مي نشست به شنيدن شيفته تر بود تا گفتن . به

هنگام ضرورت سخن ، سکوت خود را مي شکست . نمي گفت آنچه را عمل نمي کرد و عمل

مي کرد آنچه را نمي گفت ، چون در برابر دو کار قرار مي گرفت که نمي دانست کدام

خداپسندانه تر است آن را در نظر مي گرفت که پسند نفسش نبود ، هيچکس را به خاطر

کاري که مي توان از آن عذري آورد سرزنش نمي کرد .

تحف العقول ، ص (237 )

 

33.کسي که عقل ندارد ادب ندارد ، و کسي که همت ندارد مروت ندارد ، و کسي که دين

ندارد حيا ندارد . و خردمندي  موجب معاشرت نيکو با مردم است ، و به وسيله عقل

سعادت هر دو عالم به دست مي آيد .

بحار الانوار ، ج 78، ص (111 )

 

34.تعجب مي کنم از کسانيکه در غذاي جسم خود فکر مي کنند ولي در امور معنوي و غذاي  

جان خويش تفکر نمي کنند. شکم را از طعام مضر حفظ مي کنند ولي در روح و روان خويش

افکار پليد و پستي را وارد مي کنند .

بحار الانوار، ج 1 ، ص (218 )

 

35.حضرت مجتبي - عليه الاسلام - بهترين جامه هاي خود را در موقع نماز مي پوشيد ، کساني

از آن حضرت سبب اين کار را سؤال کردند ، در جواب فرمود : خداند جميل است و

جمال و زيبايي را دوست دارد به اين جهت خود را در پيشگاه الهي زينت مي کنم ،

خداوند امر فرموده که با زينت هاي خود در مساجد حاضر شويد .

تفسير عياشي ، ج 2 ، ص (14 )

 

36.تنها چيزي که در اين دنياي  فاني ، باقي مي ماند قرآن است ، پس قرآن را پيشوا و 

امام خود قرار دهيد ، تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد . همانا محق ترين

مردم به قرآن کساني  هستند که بدان عمل کنند اگر چه آن را حفظ نکرده باشند ، و

دورترين افراد از قرآن کساني هستند که به دستورات آن عمل نکنند گرچه قاري و

خواننده آن باشند .

ارشاد القلوب ، ص (102 )

 

37.اي مردم هر کس براي  خدا اخلاص ورزد و سخن او را راهنماي خود قرار دهد به راهي

که درست تر و استوارتر است هدايت مي شود و خداوند او را براي آگاهي و هوشياري 

توفيق داده و به عاقبت خوش کمک کرده است .

تحف العقول ، ص (229 )

 

38.پرسش صحيح نيمي  از علم است ، و مدارا کردن با مردم نيمي از عقل است ، و

اقتصاد و اعتدال در زندگي نيمي از مخارج است .

شرح نهج البلاغه ابن ابي الحديد ، ج 18، ص (108 )

 

39.بيشترين زيرکي  ، ترس از خدا و پرهيزکاري است و بيشترين ناداني ، عياشي و

شهوتراني است .

حليه الاولياء ، ج 2 ، ص (37 )

 

40.مادرم فاطمه ( س ) را ديدم که شب جمعه تا صبح مشغول عبادت و رکوع و سجود بود

و شنيدم که براي مؤمنين دعا مي کرد و اسامي آنان را ذکر مي نمود و براي آنان بسيار

دعا مي کرد ولي براي  خودش دعا نکرد ، پس به او عرض کردم : مادر چرا همان طور

که براي ديگران دعا کردي  براي خودت دعا نکردي ، فرمودند : پسرم ، اول همسايه

را مقدم دار و سپس خود و اهل خانه را .

بحار الانوار ، ج 43، ص (81 )

 

41.رسول خدا ( ص ) فرمود : محبت و دوستي ما اهل بيت را اختيار کنيد ، چون هر کس

خدا را در حالي ملاقات کند که ما اهل بيت را دوست داشته باشد ، با شفاعت ما

وارد بهشت مي شود .

محاسن ، ص (61 )

 

42.اي مردم ! از جدم پيامبر خدا شنيدم که مي فرمود : من شهر علم و دانشم و علي ( ع )

دروازه آن است ، آيا از غير دروازه وارد شهر مي شوند ؟

امالي صدوق ، ص (207 )

 

43شخصي به امام حسن - عليه السلام - عرض کرد : اي پسر پيامبر خدا چرا ما از مرگ

اکراه داريم و آن را دوست نداريم ؟ حضرت فرمود : چون شما آخرت خود را خراب

و دنيايتان را آباد کرده ايد ، بنابراين انتقال از عمران و آباداني به خرابي و

ويراني را دوست نداريد .

بحار الانوار ، ج 44، ص (110 )

 

44.سوگند به خداوند ! هر کس ما را دوست داشته باشد ، اگر چه در دورترين نقاط

مانند ديلم اسير باشد ، دوستي ما براي او مفيد است . همانا محبت ما گناهان

فرزندان آدم را از بين مي برد ، همانطور که باد برگ درختان را مي ريزد .

بحار الانوار ، ج 44، ص (24 )

 

45.بيشتر اهل کوفه به معاويه نوشتند : ما با تو هستيم ، اگر مي خواهي ما حسن ( ع )

را دستگير مي کنيم و پيش تو مي فرستيم . بعد خيمه امام حسن ( ع ) را غارت کرده

و آن حضرت را مجروح کردند . پس امام حسن ( ع ) به معاويه نوشت :

همانا اين امر ( حکومت ) و جانشيني پيامبر از آن من و اهل بيت من است و براي 

تو و اهل بيت تو حرام است ، من اين مطلب را از رسول خدا شنيدم . سوگند به

خداوند ، اگر ياراني شکيبا و آگاه به حق خويش مي يافتم ، تسليم تو نمي شدم و آنچه

را مي خواستي به تو نمي دادم .

بحار الانوار ، ج 44، ص (45 )

 

46.اگر همه دنيا را تبديل به يک لقمه غذا کنم و به انساني که خدا را از روي خلوص

عبادت مي کند بخورانم ، باز احساس مي کنم که در حق او کوتاهي کرده ام . و اگر

از استفاده کردن کافر از دنيا جلوگيري کنم تا به آن اندازه که جانش از شدت

گرسنگي و تشنگي  به لب برسد ، آنگاه جرعه اي آب به او بدهم ، خود را اسرافکار

مي پندارم .

تنبيه الخواطر و نزهة النواطر ( مجموعه ورام ) ، ج 1 ، ص (350 )

 

47.والاترين مقام نزد خداوند ، از آن کسي است که بيشتر از همه به حقوق مردم آشنا

باشد و در اداي آن حقوق ، بيشتر از همه کوشا باشد . و کسي که در برابر برادران

ديني خود تواضع کند ، خداوند او را از صديقين و شيعيان اميرالمؤمنين - عليه

السلام - قرار مي دهد .

حياة امام حسن بن علي ، ج 1 ، ص (319 )

 

48.پيامبر خدا ( ص ) فرمود : هيچ بنده اي حقيقتا مؤمن نيست مگر اينکه نفس خود

را شديدتر از محاسبه بين دو شريک و يا محاسبه مولا از بنده خود مورد محاسبه

قرار دهد .

بحار الانوار ، ج 70، ص (72 )

 

49.پيامبر خدا ( ص ) فرموده است : يکي از موجبات آمرزش گناهان ، مسرور کردن

برادران ديني است .

مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، ج 8 ، ص (193 )

 

50.دنيا محل گرفتاري  و آزمايش است و هر چه در آن است رو به زوال و نابودي

مي باشد ، و خداوند ما را از احوال دنيا آگاه کرده است تا عبرت گيريم ، و

به ما وعده عذاب داده تا بعد از آن ، حجتي بر خدا نداشته باشيم . پس در

اين دنياي فاني  زهد بورزيد و به آنچه باقي و پايدار است رغبت داشته باشيد

و در خفا و آشکار از خدا بترسيد .

توحيد صدوق ، ص (378 )

 

51.هنگامي  که مستحبات به واجبات ضرر برسانند ، آنها را ترک کنيد .

تحف العقول ، ص (236 )

 

52.سه چيز مردم را هلاک مي کند : تکبر ، حرص و حسد . چون تکبر دين انسان را از بين

مي برد و شيطان هم به واسطه تکبر ملعون و منفور شد ، و حرص دشمن نفس انسان است

و حضرت آدم به سبب حرص از بهشت رانده شد ، و حسد راهبر بدي و بدبختي است و

به سبب حسد قابيل برادرش هابيل را کشت .

بحار الانوار ، ج 78، ص (111 )

 

53.علم و دانش خود را به مردم ياد بده و علم ديگران را ياد بگير تا بدين وسيله هم

علم خود را محکم و استوار کني و هم آنچه نمي داني بياموزي .

بحار الانوار ، ج 78، ص (111 )

 

54.فقط به ديدار کسي  برو که يا به عطا و بخشش او اميدوار باشي و از قدرت او

بترسي ، يا از علم او استفاده کني ، يا به برکت دعاي او اميدوار باشي ، و

يا از خويشان تو باشد .

بحار الانوار ، ج 78، ص (111 )

 

55.ظالمي شبيه تر از حسود به مظلوم نديده ام .

بحار الانوار ، ج 78، ص (111 )

 

56.آنچه از امور دنيوي  را که طلب کردي ولي به دست نياوردي ، فراموش کن

بحار الانوار ، ج 78، ص (111 )

 

57.هر کس را که خداوند توفيق دعا کردن بدهد ، باب اجابت را برايش باز مي کند

و هر کس را که توفيق طاعت و عبادت دهد ، باب قبول را برايش باز مي کند و

هر کس را که توفيق شکرگزاري دهد ، باب افزايش نعمتها را برايش باز مي کند .

بحار الانوار ، ج 78، ص (113 )

 

58.به امام مجتبي - عليه السلام - عرض شد : اي پسر پيامبر خدا در چه حالي هستي ؟

فرمود : خدايي دارم که بر من مسلط است ، و آتش جهنم در پيش روي من است ، و

مرگ مرا مي خواند ، و حساب آخرت مرا احاطه کرده است ، و در قيد و بند اعمالم

هستم ، نمي توانم آنچه را که دوست دارم به دست آورم و آنچه را دوست ندارم از

خود دور کنم چون انجام امور به دست ديگري است . اگر بخواهد ، مرا عذاب مي کند

و اگر بخواهد ، مرا مي بخشد . پس کدام فقير و محتاجي است که محتاج تر از من

باشد ؟

بحار الانوار ، ج 78، ص (113 )

 

59.وعده دادن آفت کرم و بخشش است ، و چاره آن انجام و اتمام بخشش است .

بحار الانوار ، ج 78، ص (113 )

 

60.براي مجازات در خطاها و لغزشها عجله نکن ، و بين خطا و مجازات براي عذرخواهي

فرصتي باقي بگذار .

بحار الانوار ، ج 78، ص (113 )

 

61.مصيبتها و ناملايمات کليدهاي پاداش و ثواب هستند .

بحار الانوار ، ج 78، ص (113 )

 

62.نعمت ، امتحان و آزمايش الهي است . پس اگر شکر کردي ، نعمت است و اگر

ناسپاسي کردي ، به غضب و خشم الهي تبديل مي شود.

بحار الانوار ، ج 78، ص (113 )

 

63.از بهره زبانت همان مقدار براي تو کفايت مي کند که راه هدايتت را از گمراهي

روشن کند .

بحار الانوار ، ج 78، ص (114 )

 

64.از تفکر و تعقل غافل نشويد ، زيرا تفکر حيات بخش قلب آگاه و کليد درهاي

حکمت است .

بحار الانوار ، ج 78، ص (115 )

 

65.اي پسر آدم ، از زماني  که از مادر زاييده شدي مشغول نابود کردن عمر خود

بوده اي ، پس از باقي مانده عمر خود براي آينده ( عالم آخرت ) ذخيره کن ،

به درستي که مؤمن از اين دنيا زاد و توشه برمي گيرد و کافر خوشگذارني مي کند .

و بعد اين آيه را تلاوت فرمودند : " و زاد و توشه برگيريد ، به درستي که

بهترين توشه تقوي است " .

کشف الغمه ، ج 1 ، ص (572 )

 

66.آماده سفر آخرت شو و قبل از فرارسيدن مرگ زاد و توشه خود را فراهم کن ، و بدان

که تو در حالي دنيا را مي طلبي که مرگ ، تو را مي طلبد ، و امروز غم و اندوه فردا

را نداشته باش ، و بدان که هر چه از مال دنيا بيشتر از غذا و خوراک خود به

دست آوردي در حقيقت آن را براي ديگران ذخيره کرده اي ، و بدان که اموال حلال

دنيا مورد محاسبه قرار خواهد گرفت و اموال حرام دنيا عقاب و مجازات دارد و

در اموال شبه ناک و مشکوک سرزنش هست . پس دنيا را مانند مرداري فرض کن و

آن مقدار از آن برگير که تو را کفايت کند ، پس اگر حلال باشد تو زهد ورزيده اي 

و اگر حرام باشد گناهي مرتکب نشده اي  چون به مقدار اضطرار و ناچاري استفاده

کرده اي آنچنان که از مردار به هنگام ناچاري استفاده مي شود ، و اگر در آن عتاب

و سرزنش باشد ، سرزنشي کم و آسان خواهد بود .

بحار الانوار ، ج ، 44، ص (139)

 

67.براي دنيايت آنچنان رفتار کن که گويا براي هميشه زنده اي ، و براي آخرتت چنان

رفتار کن که گويا فردا خواهي مرد .

بحار الانوار ، ج ، 44، ص (139)

 

68.اگر به خاطر نيازي مجبور شدي با مردي  دوست و همنشين شوي ، پس با کسي دوست شو .

که وقتي با او همنشيني مي کني ، موجب زينت تو باشد و هنگامي که به او خدمتي 

کردي ، از تو حمايت کند و هنگامي  که از او در خواست کمک کردي ، تو را ياري 

کند و اگر سخني گفتي ، سخن تو را تصديق کند و اگر حمله کردي ، هجوم تو را قوت

بخشد و اگر چيزي طلب کردي ، تو را ياري  کند و اگر نقصي از تو آشکار شد ، آن را

بپوشاند و اگر نيکي از تو ديد ، آن را به حساب آورد .

بحار الانوار ، ج 44، ص (139)

 

69.هر کس قرآن بخواند ، يک دعاي  مستجاب براي او مي باشد که يا فورا اجابت مي شود

و يا با تأخير .

بحار الانوار ، ج 92، ص (204)

 

70.امام حسن ( ع ) : پيامبر خدا فرموده است : هر کس آية الکرسي را بعد از نماز

واجب بخواند ، تا نماز بعد در پناه و حفاطت خداست .

مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، ج 10، ص (102)

 

71.هر روزه داري هنگام افطار يک دعاي  اجابت شده دارد . پس در اولين لقمه افطار 

بگو : به نام خدا ، اي خدايي که آمرزش تو فراگير و وسيع است ، مرا ببخش .

اقبال الاعمال ، ص (116)

 

72.امام حسن ( ع ) : پيامبر خدا فرموده است : کسي که بعد از خواندن نماز صبح

در همان محل بنشيند و مشغول ذکر خدا شود تا خورشيد طلوع کند ، براي او پرده

و مانعي از آتش عذاب الهي خواهد بود .

تيسير المطالب ، ص (350)

 

73.به درستي که هر کس طالب عبادت باشد ، خود را براي آن آراسته و پاک 

مي کند .

تحف العقول ، ص (236)

 

74.سزاوار مرد روزه دار اين است که ريشش را رنگ کرده و لباسش را خوشبو کند ، و

سزاوار زن روزه دار اين است که موي  سرش را شانه کرده و لباسش را خوشبو کند .

الخصال ، ص (61)

 

75.از پدرم شنيدم که پيامبر خدا فرموده است : هر کس در قضاي حاجت برادر ديني خود

کوشش کند ، مانند اين است که نه هزار سال خدا را عبادت کرده باشد در حالي که

روزها روزه و شبها مشغول عبادت باشد .

الفقيه ، ج 2 ، ص (189)

 

76.زکات دادن هرگز موجب کم شدن مال نمي شود.

دعائم الاسلام ، ج 1 ، ص 246- (264)

 

77.از پروردگارم شرم مي کنم از اينکه ملاقات کنم او را و حال آنکه من پياده به

زيارت خانه او نرفته باشم .

حلية الاولياء ، ج 2 ، ص (37)

 

78.به حضرت عرض شد چرا شما هرگز نيازمندي  را نااميد بر نمي گردانيد ، اگر چه

سوار بر شتر باشيد ؟ فرمود : خود من هم محتاج و نيازمند درگاه خداوند هستم و

دوست دارم که خداوند مرا محروم نگرداند و شرم دارم در حالي که نيازمند هستم ،

نيازمندان را نااميد کنم . عادت خداوند اين است که نعمتهايش را بر من ارزاني 

بدارد و عادت من هم اين است که نعمتهايش را به بندگانش عطا کنم ، و مي ترسم

که اگر از اين عادت خود دست بردارم خداوند هم دست از عادت خود بردارد .

نور الابصار ، ص 123- کنز المدفون ، ص (434)

 

79.وقتي يکي از شما دوستش را ملاقات مي کند ، بايد جاي نور در پيشاني او را

ببوسد .

بحار الانوار ، ج 78، ص (110)

 

80.آنکس که مرگش فرا رسيده ، مهلت مي طلبد تا گذشته را جبران کند و آنکس که

مرگش فرا نرسيده و براي  عمل صالح فرصت دارد ، امروز و فردا مي کند .

تحف العقول ، ص (236)

 

81.اي کساني که اهل خوشگذراني و لذات دنيا هستيد ، بدانيد که اين لذات باقي

ماندني نيست ، و مغرور شدن به سايه اي که زوال پذير است ، حماقت است .

اعلام الدين ، ص (241)

 

82.بيشترين عفو و بخشش کريم وقتي  است که خطاکار نتواند براي خطاي خود عذري

بياورد .

اعلام الدين ، ص (297)

 

83.کسي که خدا را بشناسد ، او را دوست مي دارد و کسي که دنيا را بشناسد ، در آن زهد

مي ورزد . و شخص مؤمن عمل لهو و بيهوده انجام نمي دهد مگر وقتي که غافل مي شود ، و

هنگامي که متوجه کار بيهوده خود شد ، محزون مي گردد .

تنبيه الخواطر و نزهة النواطر ( مجموعه ورام ) ، ج 1 ، ص (52)

 

84.کسي که بندگي خدا کند ، خداوند همه چيز را بنده او مي کند

تنبيه الخواطر و نزهة النواطر ( مجموعه ورام ) ، ج 2 ، ص (108)

 

85.کسي که کارهاي نيک خود را مي شمارد ، احسان و کرامتش را از بين مي برد .

بحار الانوار ، ج 74، ص (417)

 

86.از آن حضرت در باره سکوت سؤال شد ، فرمود : سکوت پرده ناداني و زينت آبرو

و عزت است و کسي که سکوت مي کند راحت و آسوده ، و همنشين او در امان است .

بحار الانوار ، ج 78، ص (111)

 

87.مردي از امام حسن ( ع ) درخواست راهنمايي کرد . امام ( ع ) به او فرمودند

مرا ستايش نکن که نسبت به خودم از شما آشناترم ، و دروغگو هم نشمار که نظر

دروغگو بي ارزش است ، و نزد من غيبت هيچ کس را نکن .

بحار الانوار ، ج 78، ص (109)

 

88.اي پسر آدم از اعمال حرام دوري  کن تا شخص عابدي باشي ، و به آنچه خداوند

روزي تو کرده خوشنود و راضي باش تا بي نياز باشي ، و حق همسايگي را در باره

همسايه ات مراعات کن تا مسلمان باشي ، و آنچنان با مردم رفتار کن که دوست

داري با تو رفتار شود تا شخص عادلي باشي .

بحار الانوار ، ج 78، ص (112)

 

89.از آن حضرت سؤال شد زندگي چه کسي  از همه بهتر است ؟ فرمود : کسي که مردم را

در زندگي خود شريک کند .

تاريخ يعقوبي ، ج 2 ، ص (215)

 

90.دست نيافتن به نيازمنديها بهتر از درخواست آن از نااهلان است .

تاريخ يعقوبي ، ج 2 ، ص (215)

 

91.بداخلاقي بدتر از بلا و مصيبت است

تاريخ يعقوبي ، ج 2 ، ص (215)

 

92.اي اهل کوفه بدانيد که صبر و شکيبايي  زينت است ، و وفاي به عهد جوانمردي

است ، و عجله و شتابزدگي کم خردي  است ، و کم خردي ضعف است ، و همنشيني با

فرومايگان موجب ننگ و رسوايي  است ، و رفت و آمد با هرزگان و گناهکاران

موجب شک و بدگماني است .

ترجمة الامام الحسن ، ص (167)

 

93.ما تجربه کرديم و تجربه کنندگان نيز تجربه کردند ، ولي چيزي مفيدتر از وجود

صبر و پرضررتر از نبود صبر نديديم . با صبر همه امور اصلاح مي شود و چيزي جاي 

آن را نمي گيرد .

شرح نهج البلاغه ، ابن ابي الحديد ، ج 1 ، ص (319)

 

94هيچ حقي که باطلي در آن نباشد مانند مرگ نديدم که شبيه تر باشد به باطلي که

حقي در آن نيست .

شرح نهج البلاغه ، ابن ابي الحديد ، ج 18، ص (311)

 

95.امام حسن مجتبي - عليه السلام - به هنگام ورود به مسجد سر را به طرف آسمان

بلند مي کرد و مي فرمود : پروردگارا ! مهمان تو جلو درب خانه ات ايستاده است .

اي نيکوکار ! بنده گناهکار و بدرفتار به درگاهت شتافته ، از زشتي هايي که

مرتکب شده به خاطر زيبايي هايي  که در نزد توست درگذر ، اي بخشنده و کريم .

بحار الانوار ، ج 43، ص (339)

 

96.دوازده چيز از آداب غذا خوردن بوده و بر هر مسلماني لازم است که از آنها اطلاع

داشته باشد ، چهار چيز آن واجب ، و چهار چيز ديگر سنت ، و چهار مورد باقي مانده

از ادب و اخلاق است . اما چهار امر لازم : شناسايي منعم ، خشنود بودن به آنچه

روزي گرديده ، نام خدا را بر زبان جاري  کردن و شکرگزاري در برابر نعمتي که عطا

شده است . و چهار امري که سنت است : وضو گرفتن پيش از شروع به غذا ، نشستن

بر طرف چپ ، غذا خوردن با سه انگشت و ليسيدن انگشتان مي باشد . و چهار امري که

از آداب و اخلاق است : خوردن از غذاهاي  جلوي خودش ، کوچک برداشتن لقمه ، خوب

جويدن غذا و کم نگاه کردن به صورت ديگران مي باشد .

من لا يحضره الفقيه ، ج 3 ، ص 227، ح (38)

 

97.شوخي کردن حرمت و احترام را از بين مي برد .

بحار الانوار ، ج 78، ص (113)

 

98کار نيک آن است که در انجامش درنگ نشود ، و بعد از انجام آن منت نگذارند .

بحار الانوار ، ج 78، ص (115)

 

 99.قدر نعمتهاي پروردگار تا موقعي که پابرجاست مجهول و ناشناخته است ، و زماني

شناخته مي شود که از دست رفته باشد .

بحار الانوار ، ج 78، ص (115)

نرم افزار گنجينه وب سايت پادشاه نرم افزار ها

 

WwW.P30HeX.Com

 

YasserDivar@Yahoo.com

 

 

برچسب ها "امام"حسن"ع" ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
این سایت به امید هدایت جوانان هم نسل خودم به خوبی ها ودانش وتقویت جوانان وهدایتآنها برای خودسازی وآمادگی برای سربازی آقا امام زمان به وجود آمده. الهم عجل لولیک الفرج
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    یا امام زمان جمعه دیگر گذشت نیامدی


    یا امام زمان جمعه دیگر گذشت نیامدی  چه بهار ها خزان شد و نیامدی  

    خواهشم این است نگذار رسد آنجا که گویم خزانمم گذشت و نیامدی (الهم عجل لولیک الفرج)

    پشتیبانی آنلاین
    آمار سایت
  • کل مطالب : 27
  • کل نظرات : 8
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 264
  • بازدید کلی : 17,859
  • کدهای اختصاصی

    خطاطي نستعليق آنلاين
    پاسخگو